IK, ALLEEN | 2024
Willem I mag zich sinds 1815 koning noemen van een koninkrijk waarin de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden zijn samengevoegd. Maar tijden en opvattingen veranderen.
In 1840 wordt de koning geconfronteerd met tegenmacht vanuit de Tweede Kamer door de herziening van de Grondwet. Willem I wil niet akkoord gaan met de inperking van zijn autocratische macht en met een grotere invloed van de volksvertegenwoordiging. Als bovendien zijn zoon Guillot op gewiekste wijze aan zijn troon begint te schudden, weet koning Willem niet meer wie of wat hij nog kan vertrouwen.
Tg Smeedwerk bewerkt het boek ‘Ik, alleen’ van schrijfster Sophie Zijlstra tot een koningsdrama op locatie. Samengebald in één enkele nacht spelen we de soevereine macht van onze eerst koning Willem I aan flarden.
waar we goed in zijn…
verbeelding
Tg Smeedwerk speelt vooral vanuit de verbeelding. Het spel is daarbij het belangrijkste element binnen de voorstellingen die het avondlicht zien.
eenvoud
Met een minimum aan middelen wordt de verbeelding van het publiek geprikkeld; niet alleen de spelers werken zich in het zweet, ook van het publiek wordt een inspanning verwacht. In die verbinding kan er magie ontstaan.
intiem
We houden van een intieme band met ons publiek. Direct en dicht op de huid spelen we voor en om het publiek heen. Het publiek kan met alle zintuigen ervaren wat de voorstelling meebrengt. Zonder die connectie is er geen theater.
plezier
Bij de totstandkoming van de voorstelling streven we vooral spelplezier na. De goesting van het spelen voor het publiek moet er als het waren afspatten. Onderling kunnen de spelers op elkaar bouwen. We staan er samen en zijn alert en beschikbaar om in te spelen op alles wat locatietheater van zich vraagt.